CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Know me..

My photo
'SEKALI MENDIDIK, SELAMANYA MENDIDIK' Action research is simply a form of self-reflective enquiry undertaken by participants in social situations in order to improve the rationality and justice of their own practices, their understanding of these practices, and the situations in which the practices are carried out (Carr and Kemmis 1986: 162).

Sunday, May 31, 2009

Kuliah 5

oleh : Hjh. Halimah

Pada permulaan kelas kami diminta untuk mengeluarkan sehelai kertas dan menulis maklumat peribadi seperti nama, nombor matrik, kenapa ingin menjadi guru, siapa guru idola dan mengapa, siapa guru yang tidak suka dan mengapa, menyatakan tugas guru dan melukis pokok pada akhir kertas dan di tandatangan. Menurut Hjh. Halimah pokok merupakan cerminan kepada keyakinan dan keteguhan seseorang. Semakin besar batang pokok tersebut dan semakin merimbun daunnya, menunjukkan keyakinan yang tidak berbelah bagi seseorang itu. Beliau juga menerangkan ‘Education is a sharing profession’ apabila mengulas mengenai persoalan ‘mengapa ingin menjadi guru’.
Kami juga dikehendaki membuat tugasan mengenai satu kajian tindakan pada Seminar Serantau yang kami hadiri secara berpasangan. Persoalan yang perlu di jawab adalah Apa, kenapa, bagaimana dan prosedur yang digunakan.

Tajuk : Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD dengan Pendekatan Induktif untuk Meningkatkan Pencapaian Matematika Pelajar Tapung Hilir Kampar, Riau.
Oleh : Putri Yuanita
Susda Heleni
Ahmad Sukardi

Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Riau.

Kenapa kajian dijalankan?

Kajian ini dijalankan untuk menerapkan model pembelajaran kooperatif tipe STAD dengan pendekatan induktif untuk meningkatkan pencapaian matematik pelajar Sekolah Rendah Tapung Hilir Kampar, Riau. Kajian ini juga bertujuan juntuk memperbaiki proses pembelajaran dan meningkatkan pencapaian matematik.

Bagaimana kajian ini dilakukan?

Kajian ini dilakukan dengan dua cycle dengan memerhatikan setiap pembelajaran.
Hasil kajian

Terdapat peningkatan pencapaian matematik dikalangan pelajar dengan membandingkan sebelum kajian terdapat 16 orang yang mencapai Kriteria Ketuntasan Minimum (KKM), pada cycle pertama 24 orang KKM dan 25 orang pada cycle kedua.

Disediakan bersama :
Noriza Mohammed Jidin
Norhidayu Mohd Naim

Tugasan
Buat Proposal kajian tindakan 5 orang satu kumpulan.
Hantar pada : 28 Mei 2009

Ahli Kumpulan :
Noriza Mohammed Jidin
Nur Baiti Anum Shafiee
Siti Nor Aini Alias
Khairiyah Sejo
Nur Atifah Abd. Wahab

Tajuk Proposal

Meningkatkan Penguasaan Bahasa Inggeris dengan Menggunakan Kaedah Simulasi Watak ‘Rollplay’ dikalangan pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Tanjung Chenak, Pasir Mas Kelantan.

0 comments: